För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor

Patientsäkerhet och kvalitet

Vi gör allt för att du ska få en trygg, säker och personcentrerad vård – oavsett var du möter oss. Här berättar vi hur vi arbetar med kvalitet, patientsäkerhet och förbättringar.

God och säker vård

"God och säker vård – överallt och alltid" är en vision inom svensk hälso- och sjukvård för att säkerställa att ingen patient ska drabbas av en vårdskada. Det är en grundförutsättning för oss.

Vården ska hålla hög kvalitet, hålla en god hygienisk standard, vara personcentrerad och bygga på respekt för din integritet och ditt självbestämmande.

Kontakten med oss kan vara din första i vårdkedjan, och vi vill att du ska känna dig trygg. Vi gör vårt bästa för att möta dina förväntningar – och vid behov även dina närståendes.

Patientsäkerhet hos oss

För att stärka patientsäkerheten identifierar, analyserar och åtgärdar vi rapporterade vårdavvikelser. Vi använder resultat från journalgranskningar, synpunkter, klagomål och beröm för att ge återkoppling och skapa lärande för våra medarbetare.

Data från vårdavvikelser ingår också i vår årliga riskanalys som ligger till grund för planeringen av patientsäkerhetsarbetet.

Vill du lämna synpunkter, beröm eller förbättringsförslag?

Berätta för oss om du har synpunkter eller förbättringsförslag på den vård du har fått till oss via 1177.

Så lämnar du dina synpunkter hos 1177(Extern länk).

Vårt förbättringsarbete 

Du ska känna förtroende för oss – oavsett om du är patient, närstående, medarbetare, uppdragsgivare eller samarbetspartner. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra både organisationen och den prehospitala vården och omvårdnaden.

Tillsammans med övriga vårdgivare i Region Stockholm följer vi den målbild och strategiska plan som regionstyrelsen beslutat om.

Ta del av Målbild 2040 och strategisk plan för hälso- och sjukvården(Extern länk)

  • Uppdaterad: 16 november 2025